dinsdag 1 oktober 2019

Dag 20 - Golden - Lookout Mountain

Na gisteren weer de nodige kilometers te hebben gemaakt, lassen we vandaag weer een wat relaxter dagje in. Alex slaapt lekker uit en ik geniet van mijn ontbijtje buiten. Een betere plek is bijna niet denkbaar, ik geniet.
Ik krijg bezoek van deze kleine vriend, heel nieuwsgierig en zo vlug als water. Zolang ik heel stil zit, loopt ie over de veranda heen en weer en komt heel dichtbij, maar zodra ik beweeg schiet hij weg om even later toch weer te komen kijken.
Het is heel aangenaam zo in het zonnetje even relaxed wat steekjes zetten aan een nieuw blokje.
Ook nog even wat opgeruimd en wat aankopen uitgezocht en in de carry-on's gepakt. Jullie vroegen naar de stofjes die ik kocht.....de buit valt mee hoor.
Tegen de middag gaan we op weg naar Golden, waar we Lookout Mountain op rijden.
In Cody, het stadje in Wyoming dat gesticht werd door William F. Cody, waar we in het begin van onze reis waren, vertelde ik al iets over deze legendarische figuur.
Bill Cody, ook wel "Buffalo Bill" genoemd ligt begraven op Lookout Mountain.
In 1917 overleed Bill Cody op 70-jarige leeftijd. In 1923 bezocht een groep Lakota (Sioux) onder leiding van Spotted Weasel het graf. Zij lieten munten achter met daarop een Indianen hoofd als eerbetoon aan Buffalo Bill. De afbeelding op de munt is van Iron Tail, een oude vriend van Bill. De traditie om muntjes achter te laten op zijn graf duurt na bijna 100 jaar nog steeds voort.
Mooie plek met uitzicht op Golden en de stad Denver om te worden begraven.


We bezoeken het museum dat boven op de berg nabij het graf is gebouwd door zijn aangenomen zoon John Baker.
Bill en zijn vrouw Louisa.
Heel indrukwekkend museum. Wat een bijzonder mens was Bill Cody. Voorvechter van gelijke rechten voor mannen en vrouwen en strijder voor de rechten van de Native Americans. Een man met het hart op de juiste plaats.

Je kunt je verkleden in western outfits en voelen hoe het is om op een paard te zitten.....het was al weer even geleden, maar ik kon het toch niet laten.....
Ik hou van het liedje van 'America':  Horse with no name', maar in dit geval is het een 'Horse with no legs'.

Wat moet het mooi zijn als je zo'n vol en waardevol leven hebt geleid en zo'n nalatenschap mag nalaten.
Een klein maar vol museum.  Zelfs op het toilet leer je nog dingen bij.....ook leuk, de vraag of de lezer nieuwsgierig is naar de verhalen op het mannen toilet.......
We dalen Lookout Mountain weer af en het stadje Golden in. Altijd leuk om hier door het centrum te struinen.
En de plaatselijke quiltwinkel even te bezoeken.
In de lesruimte worden kussens gemaakt met een patroon van hexagonnen er op.
Heerlijk toch die ruime lesruimtes in de quiltwinkels hier.
We eten lekker buiten op het terras van het Golden Hotel.
Waarna we weer terug lopen het stadje door, dat is wel nodig een stukje lopen na zo'n maaltijd!
En daarna nemen we weer afscheid van dit mooie stadje....
En zijn we net op tijd boven op de berg om van de schitterende kleuren te genieten die de zonsondergang deze dag voor ons in petto heeft. Dan wordt het al snel donker en dan zie je in de verte de lichtjes weer en boven je de prachtige sterrenhemel.
Happy 'Golden' Day!
Yvonne



zondag 29 september 2019

Dag 19 - Colorado Springs - Pikes Peak

'De ochtenstond heeft goud in de mond'. En zo is het maar net. We zijn bijtijds op, zien de zon opkomen en vertrekken voor een rit van 165 km naar Colorado Springs, ten zuiden van Denver. Normaal gesproken een rit van iets meer dan 2 uur vanaf de berg hier.

 Het duurt altijd even voor we de berg af zijn over de onverharde wegen vol haarspeldbochten. We zijn net op weg als er weer een hert 'oversteekt'.  Ook ditmaal blijft het dier staan om ons (bestraffend?) aan te kijken. Wat doen wij hier in het bos.....?
 Eenmaal in Denver begint de pret...spitsuur, aanrijdingen, wegwerkzaamheden........ het lijkt Nederland wel.
 De rit duurt uiteindelijk bijna 3 uur, Miss Tomtom, wil ons bovendien bij Colorado Springs nog even de verkeerde kant opsturen maar gelukkig weet ik hier de weg. Ons doel is daarom snel gevonden. Mountain Shadow restaurant. Dé 'place to be' voor een goed ontbijt.
 Een aantal keer eerder dat we hier in de buurt logeerden was dit ons vaste adresje voor het ontbijt. Zelfs de serveerster van destijds, Tara, werkt er nog....net als wij wat jaartjes ouder.....
En verder zit de 'oude mannen' club er ook nog, wellicht wat veranderd van samenstelling maar ze ontmoeten elkaar nog steeds hier en maken er een gezellige boel van.
 Zelfs de rekening is nog lekker ouderwets en bijna onleesbaar.
 Alleen hier weer even te zijn en te ontbijten was de rit al meer dan waard. Maar niet ons hoofddoel vandaag. Die ligt daar in de verte, dat grijze puntje boven de bomen.....
 Pikes Peak, ook wel 'America's Mountain' benoemd en bezongen in het lied: America the Beautiful, hier gezongen door Willie Nelson (klik)  We waren hier twee keer eerder, de eerste keer namen we de cog railway naar boven, een treintje dat de steile flanken van de berg beklimt. Toen we eenmaal boven waren stonden we in de dichte mist en zagen dus niets van het uitzicht. De tweede keer, jaren later gingen we met de auto naar boven en moesten een paar mijl voor de top omkeren. Sneeuwploegen waren bezig de weg sneeuwvrij te maken en dat zou de hele dag nog wel duren.
 Vandaag is het stralend weer, rond de 30 graden.....beneden weliswaar, en er ligt nog geen sneeuw. Dus gaan we voor de 3e keer de lange pas omhoog naar een hoogte van 4300 m.

 19 mijl, 30 km is best een stukje als de max. snelheid vaak ook niet meer dan 30 is. Maar wat een prachtige rit is het weer.
 Omdat de rails van de cog railway wordt vernieuwd en er een nieuw gebouw op de top wordt gemaakt is de parkeergelegenheid zeer beperkt. Je moet daarom op 13 mijl of 16 mijl een shuttle omhoog nemen. Wij kiezen voor 16 mijl zodat we de haarspeldbochten zelf kunnen rijden.

 En zo zit ik ook eens achterin een busje in plaats van achter het stuur. Best een ervaring moet ik zeggen. Ik rijd toch liever zelf....
 Maar ik kan nu wel beter om me heen kijken zonder een bochtje te missen, we zien een groep Bighorn Sheep lopen onderweg.
 En dan komen we aan op de top.


 Het uitzicht is natuurlijk fenomenaal, hier wordt je stil van. Zo mooi! Het beneemt je niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk de adem. Door de hoogte en de ijle lucht worden we al snel licht in het hoofd en duizelig. Na een stukje lopen staan we als twee bejaarden te hijgen.
 Maar we hebben het wel weer gedaan en nu met het gewenste resultaat, het niet te evenaren uitzicht!
Met de shuttle dalen we de eerste 3 mijl weer af naar beneden.

 Onderweg krijgen we informatie over plekken waar fietsers over de rand zijn gestort en motorrijders zijn verongelukt......niet leuk, maar ook wel begrijpelijk, deze weg is zeker niet zonder gevaar en moet je niet onderschatten. Toch is het leuker om zelf af te dalen.

 Bijna beneden zien we het stadje Manitou Springs weer liggen.
 We besluiten om niet weer terug te rijden via Denver, in de file staan kunnen we straks thuis weer vaak genoeg. Nu nog maar even genieten van de vrijheid, de rust op de weg en de bergen.


 We zien per dag de blaadjes verder kleuren, prachtig om die gele Aspen's te zien.
 Over de Hoosier pass en via de bekende wintersportplaatsjes, Breckenridge, Frisco en Silverthorne. Bepaald geen straf om deze route te rijden.
 Eenmaal weer terug in ons deel van de Rocky Mountains worden we het bos weer ingestuurd over onverharde wegen. Eén ding hebben we de laatste dagen wel geleerd, er wonen hier héél veel mensen aan onverharde wegen in 'the middle of nowhere'. We zijn hier al een aantal keer eerder met vakantie geweest maar dat er zoveel weggetjes door en over de bergen lopen, verrast ons.
 De rijen met brievenbussen die we overal langs de weg zien staan zegt genoeg. Verscholen in het bos staan overal huizen.
 We rijden 'onze' berg weer op en zijn net op tijd om de zonsondergang te zien die  weer voor een fraai plaatje zorgt.
Happy Travels!
Yvonne